Varukorg

Du har inga produkter i varukorgen.

EN NY GENERATION MED KÄNSLA FÖR KUNDNYTTA

Nyfiken? Läs hela intervjun om generationsskiftet från den 18 december 2018.

Kontakta oss
Viktor och Bertil Benderius tillsammans på bild

KÄNSLA FÖR KUNDNYTTA

Bertil Benderius lämnar över rollen som VD till sonen Viktor Benderius
efter trettio år av aktivt ledarskap i Aero Materiel AB. Vi tar en kopp
kaffe tillsammans och pratar om generationsväxlingen när jag passar
på att fråga Bertil var namnet Aero Materiel kommer ifrån.

 

– Aero Materiel har funnits sedan 1920- talet och sysslade i början med allt som var relaterat till den framväxande flygindustrin. Bröderna Florman grundade Aero Materiel och startade flera bolag med anknytning till flyget. Det mest berömda blev kanske Aero Transporter AB som senare blev en del i det nuvarande SAS. Under din ledning har ni arbetat som distributörer av lås och beslag, det ni kallar lucktillbehör. Vad anser du har varit nyckeln till företagets framgång?

– Det låter kanske konstigt när en grossist säger det, men vi säljer inte produkter. Våra kunder köper en funktion och en lösning på sitt problem. Femtio procent av affären handlar om relationer, tillit och kompetens. Kunden litar på att produkten ska passa in i deras produktion och, inte minst, skapa nytta för slutkunden.

”Fordonsbranschen kräver innovativa lösningar. Här har våra säljare alltid varit en tillgång när kunden söker en lösning på ett problem. Det är i dialogen med kunden som vi också utvecklar nya tjänster, säger Bertil Benderius”

Har du något exempel?
Bertil ler förtjust och jag förstår att det finns ett stort antal berättelser som skulle kunna fylla fler möten över minst lika många koppar kaffe.– Telekom är ett exempel, en bransch i ständig utveckling. För oss har det varit en utmaning att hitta tekniska lösningar åt våra kunder som ingen tidigare har sett. Vi fick för ett antal år sedan en förfrågan från Ericsson som ville ha två små kvartsvarvslås till en ny mobil. Det var hemligt förstås och det handlade om massproduktion med flera hundra tusen varje månad. Kraven från Ericsson var att det skulle se snyggt ut, kännas rätt och samtidigt vara möjligt att producera till en låg kostnad.

– När vi sedan fick den här ordern såg jag det som ett kvitto på att vårt sätt att arbeta med innovation och problemlösning tillsammans med våra stora internationella leverantörer var rätt, säger Bertil.

– En annan bransch som kräver innovativa lösningar är fordonsbranschen. Här har våra säljare alltid varit en tillgång när kunden söker en lösning på ett problem. Det är i dialogen med kunden som vi också utvecklar nya tjänster. Om du tittar in i framtiden Viktor, vilka nya tjänster kommer vi att få se?

– Den digitala utvecklingen är spännande. Nya typer av elektromekaniska lås från Southco ger till exempel kundens konstruktör frihet att designa luckor utan att låsen blir synliga. Smarta lås skapar också en enklare vardag för användaren.

”Digitaliseringen innebär också att vi framöver kommer att kunna erbjuda våra kunder mer lättåtkomlig produktinformation 24 timmar per dygn och 365 dagar om året.”

Konstruktören hämtar informationen direkt från vår hemsida och kan använda den i valfritt CAD-program. Sprängskisser
och videofilmer kommer också att lyfta fram och förklara nya spännande funktioner och fördelar med produkterna.

– Vi vet att kunderna uppskattar att vi har tjänster som är anpassade till deras produktion och vi kommer att öka takten för att ta fram fler.  FlexFill™ är ett sådant exempel på en ny tjänst som vi fokuserar på. Vi kan erbjuda våra kunder gasfjädrar med exakt tryck, antal och leveranstid vilket ökar flexibiliteten i kundens verksamhet.

”FlexFill™ är ett exempel på en ny tjänst där vi kan erbjuda våra kunder gasfjädrar med exakt tryck, antal och leveranstid vilket ökar flexibiliteten i kundens verksamhet, säger Viktor.”

Vad har du för råd att ge Viktor och Aero Materiel inför framtiden Bertil?
– Om man ska bli lite filosofisk så tror jag att hållbarhet kommer att bli allt viktigare, här finns fortfarande mycket att göra. Det finns stora miljövinster att hämta om produkter kan användas fler gånger. Second hand är en trend som är här för att stanna.

 

Apropå hållbarhet. Tror du att Viktor ser på ledarskapet på samma sätt som du?
– Det finns många utmaningar i ett modernt ledarskap att ta hänsyn till. Jag tror att dagens medarbetare ställer större krav på balans mellan arbete och fritid än man gjorde när jag startade för trettio år sedan, vilket är positivt. Ett modernt ledarskap måste också kunna ta tillvara potentialen hos medarbetarna och ge dem frihet att använda sin kreativitet för att skapa nytta för kunderna.

Du måste ha många nöjda kunder där ute Bertil som kanske tycker att det är tråkigt att du slutar. Vad vill du säga till dem?
– Jag vill tacka för förtroendet under alla dessa år. Jag vet att Viktor ser lika långsiktigt på våra kundrelationer som jag har gjort. Vi lever efter vår vision att Aero Materiel alltid ska bidra till våra kunders unika varumärken. Därför vill vi fortsätta på den inslagna vägen och vara en partner till våra kunder, från konstruktion till slutanvändarens upplevelse.

Skribent, Matz Magnusson

 

Viktor Benderius, VD

viktor.benderius@aeromateriel.com

Bertil Benderius