Små mekanismer får en stor effekt på användningsdesignen

Små mekanismer får en stor effekt på användningsdesignen

Små mekanismer – som lås och gångjärn – bidrar inte bara till prestanda, ergonomi och säkerhet för större applikationer, de har också kraften att göra en stor inverkan på slutanvändarens upplevelse.

Små mekanismer får en stor effekt på användningsdesignen

 

Små mekanismer – som lås och gångjärn – bidrar inte bara till prestanda, ergonomi och säkerhet för större applikationer, de har också kraften att göra en stor inverkan på slutanvändarens upplevelse.

 

Människor gillar ofta att prata om hur digital vår värld blir. De pekar på smarta trådlösa enheter och 5G-nätverk som ger oss 24/7 tillgång till digitalt innehåll och verktyg som har blivit viktiga för vardagen.

 

Vi interagerar tusentals gånger om dagen med den fysiska världen. System, utrustning, maskiner och apparater som sträcker sig från bilar och bankomater till lagringsenheter, belysningsarmaturer och apparater manipuleras – öppnas, stängs, flyttas, justeras, låses och låses upp – med lite medvetet tanke av de flesta om hur de mekanismer som ger åtkomst och kontroll skapar en “touchpoint” -upplevelse som vi ofta tar för givet.

 

Oavsett om det är enkelt att manövrera ryggstödet och passargerarbordet under flygning, eller bara justera kortläsarterminalen i en närbutik. För att ange en PIN-kod, har maskinvarumekanismer stor betydelse för hur vi människor interagerar med fysisk utrustning varje dag och att den fungerar på ett smidigt men funktionellt sätt.

 

Små mekanismer bidrar inte bara till prestanda, ergonomi och säkerhet för större applikationer, utan de har också förmågan att göra stor påverkan på slutanvändarens upplevelse. Oavsett om det är en handmanövrerad spärr som används för att komma åt ett handskfack eller om ett motvikts gångjärn  håller en tung motorhuv, måste slutanvändarens upplevelse vara sömlös och intuitiv för att skapa en positiv kvalitetsuppfattning för den person som interagerar med utrustningen.

 

För utrustningstillverkare är det dock ingen lätt uppgift att skala denna upplevelse till något unikt. Oavsett vilken typ av enhet eller system de bygger, om det kräver fysisk mänsklig interaktion, måste tillverkarna lära sig att utnyttja kraften i små mekanismer för att möta de funktionella behoven hos deras åtkomstapplikationer. Smart design och uppskattning av ergonomi kan hjälpa utrustningstillverkare att skala dessa mekanismer med effektiv, repeterbar tillverkning för att säkerställa att slutanvändarens upplevelse är densamma – varje gång.

 

Tekniska användarupplevelser

Rollen och värdet som mindre mekanismer kan erbjuda baseras på hur de kan användas för att konstruera och definiera slutanvändarens funktionella upplevelse. De enklaste enheterna – gångjärn, låsmekanismer, omkopplare – kan väljas för specifika egenskaper som ger användarvänlighet, ergonomisk effektivitet och en känsla av funktionskvalitet och sofistikerna i många olika applikationer.

 

Dessa mindre mekanismer kan spela en avgörande roll för att optimera varje användares upplevelse av en enhet. Till exempel kan en själ ändra vinkeln på en självbetjäningskiosk i en närbutik eller smörgåsbutik för att göra det lättare att använda. Formgivare måste välja rätt typ av gångjärn för att göra det enkelt att ändra pekskärmens vinkel, samtidigt som de håller samma skärm på plats när användaren trycker på olika ikoner för att slutföra sin beställning.

 

Ett positioneringsgångjärn är ett exempel på den typ av enkla, men välutvecklade mekanismdesigners som kan använda för att uppfylla ergonomiska krav och påverka hur slutanvändarna uppfattar kvaliteten på sina applikationer. Dessa kan inkludera:

 

– Håll dörrar öppna eller stängda och flytta paneler säkert på plats utan sekundära stöd eller ytterligare komponenter.

– Skapa en intuitiv, zero-drift-rörelse så att när en dörr eller lock öppnas håller den en användardefinierad eller fördefinierad position säkert, med en rörelse.

– Eliminering av ytterligare komponenter (t.ex. gasfjädrar) eller rutinunderhåll (åtdragningsskruvar för att bibehålla gångjärnsmotståndet), vilket sänker de totala kostnaderna.

– Ger en mjukare, mer betydelsefull känsla för att öppna och stänga eller eliminera vibrationer.

 

Mekanismer som att placera gångjärn som ger användaren en unik uppfattning kan tillämpas på många sätt beroende på placering och applikation. Tänk på flygplanets passagerarbord. Sittdesigners måste använda extremt lätta plastkomponenter i dessa applikationer för att hjälpa flygbolagen att minska flottans vikt och spara bränsle.

 

Emellertid kan ett brickbord som bara hoppar ner när det öppnas leda en passagerare till att ifrågasätta kvaliteten på själva flygplanet. Med ett konstant vridmoment i ett gångjärn som har fabriksinställd motståndsnivå kan passageraren sänka brickan med precis rätt kraftnivå, vilket gör att brickan känns mer omfattande och förbättrar passagerarens förtroende för den allmänna kvaliteten i sin miljö. Dessutom behåller gångjärn med konstant vridmoment konstruerade och tillverkade av högkvalitativa material det önskade motståndet efter tusentals flygningar, utan att underhåll eller reservbyte krävs.

 

Bekvämlighet, säkerhet och effektivitet

Att välja lämplig  mekanism i ett mindre utförande som gör det möjligt att tillhandahålla önskad funktion utan extra ansträngning av slutanvändaren, samtidigt som det hjälper till att undvika komplicerade mönster eller extra utrymme.

 

Tänk på de två vanliga förvaringsfacken framför bilen: handskfacket och mittkonsolen. Hur personen i förarsätet kommer åt och använder dessa två fack kan vara väldigt olika.

 

På handskfacket är spärren ofta placerad i mitten av dörren. I vissa fall är det en enkel spärr; i andra är det säkrat med ett lås. För att öppna den låsta dörren måste en användare stänga av bilen och ta bort nyckeln från tändningen. I båda fallen måste de luta sig över och nå fram till hisslåset – något de ofta inte säkert kan göra medan bilen är i rörelse eller stannar vid ett trafikljus.

 

Den enklaste designkorrigeringen skulle vara att flytta spärren hela vägen till vänster om lådan, för att minska belastningen och skapa en mer ergonomisk användarupplevelse. Ett skräddarsytt vridreglage med flerpunktskontakt ger två kontaktpunkter för att säkra dörren, och själva lyftpaddan är närmare handen för föraren.

 

En bättre användarupplevelse skulle innebära att man installerar en knapp direkt framför föraren som lätt kan nås för att aktivera dörren. Denna mer avancerade design skulle använda en mekanisk roterande spärr eller en elektronisk spärr som är dold från syn och ansluten till knappen via en kabel eller genom direkt manövrering.

 

För att förhindra att dörren öppnar sig hela vägen och släpper ut innehållet i handskfacket, innehåller en friktionssjäl som gör att dörren långsamt kan öppnas – och ger ett starkt intryck av kvalitet och sofistikerad design som förbättrar användarens övergripande intryck av fordonet och dess tillverkare.

 

Ytterligare lager av säkerhet och säkerhet kan inkluderas: vissa elektroniska spärrar kan programmeras så att de inte öppnas om bilen rör sig med en bestämd hastighet eller om fordonets nyckelbricka inte finns i bilen. Alla dessa funktioner är möjliga. Utrustningstillverkarens utmaning är att tydligt definiera den totala användarupplevelsen och det fullständiga intrycket av kvalitet, förfining och funktionell lätthet de vill ge fordonsägare.

 

En annan faktor att tänka på under designprocessen är att självserviceboxar inte kan nås lika ofta som mittkonsolenheter. Många förare öppnar och stänger mittkonsolen för att hämta eller lägga bort material flera gånger under sin pendling. Att integrera en åtkomstanordning som är enkel att använda och kan manövreras utan att behöva titta ner på den under körning skapar en sömlös upplevelse för operatören.

 

På samma sätt bör locket öppnas och förbli öppet tills användaren är klar och inte stänga på grund av stötar eller vibrationer orsakade av bilen medan den är i rörelse. Lås och gångjärn som är utformade för att ge ergonomisk funktion kan integreras under tillverkningsprocessen för att säkerställa att föraren aldrig behöver tänka två gånger på hur lätt det är att komma åt mittkonsolen.

 

Aktivera repeterbara användarupplevelser

Oavsett vilken typ av utrustning eller apparater som tillverkare tillhandahåller – flygplansplatser, bilinteriörer, självbetjäningskiosk, spelmaskiner, utrustningsskåp för telekommunikation eller elektrisk utrustning – som ger rätt åtkomstkontroll och positioneringskontrollmekanismer är väsentliga för att leverera det enklaste och nu effektiv användarupplevelse.

 

Nyckeln är att bestämma det fullständiga användningsupplevelsen för varje applikation: Vilken ergonomisk ansträngning bör spenderas för att öppna, placera och stänga en enhet? Vilken användarfeedback behövs eller önskas för att uppnå denna rörelse effektivt och på en repeterbar basis?

 

Repeterbarhet är nyckeln – för både den enskilda enheten och för systemet som helhet. Oavsett om det levererar stora volymer bilinteriörer eller utrustningsskåp, är det viktigt att tillverkaren konstruerar och förvärvar åtkomstkontroll- och positioneringsenheter konstruerade med precision och kvalitet för att leverera år av smidig prestanda för utrustningens livscykel.

 

Dessa små mekanismer kan ha en stor påverkan. Ledande leverantörer av mekanismer har investerat tid och resurser i att tillhandahålla teknik- och konstruktionsstöd för att hjälpa tillverkare att uppnå detta resultat. De är redo att arbeta med utrustningstillverkare för att skräddarsy och kostnadseffektivt producera tiotusentals eller hundratusentals mekanismer beroende på efterfrågan. Således måste leverantörer av mekanismer och utrustningstillverkare samarbeta för att säkerställa att rätt mekanism levereras för att maximera kvaliteten och effektiviteten för varje användarupplevelse.

 

Vill du diskutera design av lås, måttanpassade gångjärn eller kundanpassade gasfjädrar med önskad kraft – finns vi på Aero Materiel som tekniskt stöd för dig!